Ik heb de Motorola wel moeten rooten om NSG te kunnen gebruiken en ja ik weet dat NetMonster al veel informatie geeft, maar NSG geeft nog veel meer interessante informatie en het is grafisch mooi weergegeven.
Interessant. Ook weer precies 889 Mbps wat vandeven66 met zijn Pixel heeft kunnen halen. Wat een snelheden zeg. Waar heb je dat voor nodig vraag ik me wel eens af. En overigens vind ik de upload snelheid ook net zo belangrijk, naast de latency. Hoe zal dat zijn na de veiling? De upload? Als N78 actief is? Om bijvoorbeeld mobiel te kunnen streamen live in full HD of 4K, 360 graden of 3D? Wat worden dan de praktische snelheden wat betreft upload? Nouja, we zullen zien, meten is weten…
Odido geeft qua upload maximaal 100 Mbps aan. Dus ik verwacht dat dit wel gecapt gaat worden. Misschien op meer dan 100, maar nooit wide open.
Pixel 7a hoe presteert deze denk je?
Maximumsnelheden waarschijnlijk erg goed, in ieder geval mijn ervaringen tot nu toe met Exynos modems (dus ook de Pixel 7a).
Wel opletten dat met Exynos modems het accuverbruik wel hoger is op 4G/5G dan met Qualcomm modems, en cumulatief hoger als je slechter bereik hebt.
Alternatiefje net onder de €500 is de Pixel 8 met een nieuwere SoC, wel zelfde modem. (Als nieuw in outlet bij Belsimpel: Google Pixel 8 128GB Groen - kopen - Belsimpel, rechtsonderaan)
Ok dat maakt 4K live video momenteel het maximum, 35-68 Mbps, op zich al best gaaf. Youtube adviseert 360 graden video met H264 op 150 Mbps, met wat overhead kom je dan zo op 200 Mbps als het niet meer is. Dan heb je ook nog de jitter, dus je hebt niet altijd de volle snelheid…ja upload wordt altijd wel gecapt en wordt verder nooit zo mee geadverteerd of aandacht aan geschonken.
Op het moment dat je dit soort dingen wil gaan doen via 5G ben je natuurlijk sowieso eerder zakelijk bezig. Dan kunnen de providers echt wel een zakelijk abonnement aanbieden dat een hogere snelheid biedt.
Ja als iedereen dat voor de lol zou gaan doen, dan zit je binnen de kortste keren weer met capaciteitsproblemen als provider
Dit heb ik gehaald met een Unlimited plus abonnement.
Wanneer het aankomt op een telefoonabonnement: vergeet niet dat snelheid een mooi marketingtrucje van de providers is. 300Mbit, 600Mbit (of zelfs meer) klinkt leuk, maar hoe lang houdt de modem in je telefoon deze snelheden in de praktijk vol? Na 1 speedtest (300Mbit-abonnement) is het bij mijn telefoon wel klaar (thermisch).
Bij een 4/5G-thuisrouter zal dit probleem zich misschien minder snel voordoen.
iPhone 15 pro van mij kan in ieder geval de volle 20GB op 600+ mbit downloaden zonder echt warm te worden. Ook op mijn vorige iPhone 13 geen last van overhitting.
Ik heb een iets goedkopere telefoon, dat zal zeker uitmaken.
Los daarvan: ik denk dat ik wel begrijp waarom providers nu abonnementen met verschillende snelheden aanbieden. Ik zou dat ook doen;
Voorheen ging alles volgens de ‘best effort’ methode, ‘pak wat je pakken kan’. Maar nu de netwerken/modulatietechnieken (5G) steeds sneller en betrouwbaarder worden komt er een verdienmodel om de hoek kijken. Als iemand meer dan een ander betaalt, dan moet de beloofde snelheid wel min of meer gegarandeerd kunnen worden. Anders is er geen reden om een duurder abonnement af te sluiten. We delen immers allemaal dezelfde bandbreedte als eindgebruiker.
Ik heb net twee testen gedaan op Odido met 2100 + 3500.
@jeffrey fast.com geeft 2.5 Gbps aan, kan dat uberhaupt wel?
Hallo Sam. Zo dat is zeer snel zeg! wat voor abonnement? Wat voor telefoon? Heb je nog meer gegevens? Groeten, Robert
Nee, fast.com is erg onbetrouwbaar. Ik weet niet precies waardoor dat komt. Het resultaat van speedtest.net is geloofwaardiger.
Gaat hier ook als een raket! Tijdens het testen tikte hij ruim de 1.400Mbps aan en zakte daarna, dus misschien knijpt Odido nog een beetje
Getest met een Samsung Galaxy S24 Ultra.
Ik heb nu een Pixel 7 PRO op de kop getikt. 2e hands voor €200,- met licht ingebrand scherm. Maar daar heb ik niet zoveel last van. Echter tot op heden ben ik nog niet boven de 656 Mbps gekomen met voormalig T-mobile 15 GB data abonnement (dus niet unlimited) en met KPN slechts 662 Mbps. Beide op een N78 site. Kan natuurlijk aan de omstandigheden liggen. (drukte op de mast). Maar het moet toch sneller kunnen?
Zeker weten. Met een oud T-Mobile abo haalde ik maximaal 890mbps. Ook met de Pixel 7 Pro, maar dat was destijds zonder n78 (en daardoor best uniek). Heb sinds kort Odido Premium, maximum lijkt daarmee ~1180-1200 te zijn. KPN lijkt gecapped op ongeveer 700 te zijn. Met een MVNO sim van mijn werk haal ik wel tot 1000 op het KPN netwerk.
Als je die snelheden haalt met Odido, dan is wss het een vrij drukke mast icm 1Gbps glas ofzo.
Klopt. Resultaten met een Odido 1 Gbps glas mast. Zal het eens bij een high capacity mast proberen dan (station Zaandam?). Of in ieder geval bij een 10 Mbps glas mast, bijvoorbeeld:
Velserbroek