3.5 GHz Spectrum van Bijlmer KPN antenna

Hallo!

Ik ben nieuw hier en ben net op de hoogte gekomen van de antennes om me heen met het nieuws over de 3,5 GHz-veiling.

Dicht bij mijn appartement in Bijlmer heb ik een KPN-antenne (eNB ID 73591). Hier is een foto:

Met mijn spectrumanalyzer kan ik een band van 50 MHz zien die loopt van 3.400 MHz tot 3.450 MHz, evenals een groep banden die loopt van 3.750 MHz tot 3.830 MHz:

Ik vermoed dat deze banden allemaal afkomstig zijn van dezelfde groep torens, omdat hun intensiteit samen toeneemt als ik naar de toren toe beweeg.

Ik ben nieuwsgierig. Is het voor iemand van jullie duidelijk welke van de antennes op de foto de 3,5 GHz-band uitzendt? Waarom is deze antenne aan als de veiling nog niet is afgelopen? En is de 3,8 GHz-emissie ook onderdeel van het 5G-netwerk?

Leuk jullie te ontmoeten!

1 like

Zo te zien zie je hier wat in de lucht staan boven- en onder de 3450-3750 MHz die beschikbaar zijn voor openbare netwerken. Daar is het dus niet van afkomstig. Ik ben benieuwd wat je volgende maand ziet.

Ik ben ook benieuwd wat je volgende maand ziet. Waar ik ook benieuwd naar ben: wat voor spectrumanalyzer gebruik je? Het screenshot ziet er goed uit.

Off-topic: Ik heb nog een oude HP 8591E - 9kHz - 1800MHz. Die weegt afhankelijk van hoe lang je hem draagt gevoelsmatig ook ergens binnen dat bereik (in kg).

Ah, dank je wel @inkjet ! Inderdaad, ik kwam er pas na het plaatsen achter dat het nieuw toegewezen spectrum begint bij 3.450 MHz! Ik zal regelmatig controleren en opnieuw posten wanneer ik een nieuwe band zie verschijnen!

@Ivo , ik gebruik een TinySA Ultra. Ik heb de gegevens opgeslagen in een .csv-bestand en daarna geplot met behulp van Python om er een mooier plaatje van te maken.

In de TinySA wordt het spectrum opgeslagen op een SD-kaart met de optie “Save Traces”:

De HP 8591E ziet er inderdaad wat zwaarder uit :slight_smile: Heel cool apparaat, trouwens!

1 like

Dan heb je dus met de 50 MHz te maken waar private 5G in zit, die kunnen al iets langer een vergunning aanvragen.

Eerlijk gezegd ziet het er niet zo uit, of ze moeten kleinere stukken dan 50 MHz inzetten. Er zit ook wat boven 3800, een stuk band wat momenteel voor satelliet is gereserveerd (tot 4200). 5G band 77 gaat van 3300-4200, waarvan band 78 een subband is. De RDI onderzoekt of deze band in de toekomst ook voor mobiele communicatie kan worden ingezet.

De Youtube gebruiker Amsterdam Bitstream is weer live. Ditmaal met het spectrum van 3400-3800 MHz. Mogelijk gebeurt er spoedig wat daar.

1 like

Het spectrum is nog steeds leeg in mijn appartement. Denk je dat Amsterdam Bitstream wat binneninformatie heeft, of controleren ze gewoon? Ik ben daar erg benieuwd naar.

Vandaag gaat het gebeuren aldus Odido! En inmiddels heeft KPN ook aangekondigd vandaag live te gaan.

1 like

KPN heeft buiten de grote steden nog wel wat werk te doen om echt dekking te verkrijgen, denk ik. Daar is Odido een stuk beter op weg (al heeft ook daar het n78 netwerk grote gaten).

KPN lijkt zich op de meest drukke plaatsen te hebben gericht, ook geen slechte strategie. Odido heeft nu op veel plaatsen capaciteit over. Wel lekker snel voor de weinige klanten daar :slight_smile:

Technisch niks mis met die strategie, maar marketingtechnisch wél. Mensen houden van termen als “landelijke dekking”. Mensen betalen bovendien bij KPN ook per snelheid en halen die vervolgens bijna nergens.

Al is Odido blijkbaar ook nog lang niet overal live. Fysiek zijn bijna alle sites hier omgebouwd, maar het is voor nu nog even NSA op N28. Met zowel een Galaxy S23 als een iPhone 15.

Ze kunnen niet alles tegelijk aanzetten. Over KPN en dekking, dat is natuurlijk al lang landelijk. De meerderheid van de gebruikers weet niet dat er banden zijn met bepaalde eigenschappen. Het resultaat moet zijn dat men vlot kan internetten en zo. Ook als het druk is, bij de formule1 of op een zomerse dag op het strand. Hoe KPN dat regelt maakt ze niet uit. Tegen het einde van het jaar zullen ze de boel wel voldoende op orde hebben. Mogelijk ruim voordat Odido overal 10 GBps glasvezel-aansluitingen heeft.

Eigenlijk is het argument abonnementen verkopen op basis van snelheid en adverteren met ‘overal’ het argument dat ik beet wilde pakken. Nee, het maakt mensen niet uit op welke frequentieband ze zitten. Maar het zal de klantenservice van KPN wel wat telefoontjes en berichtjes schelen als men duidelijker is over het halen van die snelheid. Dat geldt trouwens in het algemeen hoor, ook als er wel 5G SA is.

Ben benieuwd waarom dat niet in één klap kan. Ik dacht eigenlijk dat alle sites remote werden beheerd tegenwoordig. Zo heeft KPN recent in één klap 5G op N1 aangezet.

Ik ben benieuwd als Vodafone n3, n28, n78 en kpn n1, n28 en n78 gaan combineren. Wat dit met de snelheid doet of is dit niet mogelijk?

Bij odido zie ik alleen n28 en n78. Het lijkt erop dat zij een andere weg volgen? Of komt het doordat er nog veel 4G verkeer op de andere banden zit waardoor ze nog geen n1 of n3 inzetten voor 5G?

Aha I see. Beloven dat je landelijk veel snelheid biedt is inderdaad niet eerlijk zolang N78 nog beperkt is. Overigens kan ook Odido niet garanderen dat N78 overal werkt wat zelfs N28 heeft geen echt landelijk bereik, vooral in de grensstreken.
De uitrol van N1 ging ook in delen, ze begonnen in Zuid-Limburg en later kwamen er meer rapporten uit het land op verschillende tijdstippen. Odido heeft woensdag ook lang niet alles meteen aangezet op N78 trouwens.
Update: zoals Jeffrey al blogde in zijn artikel over de Huawei KPN migratie ondersteunt het KPN netwerk de mogelijkheid om bijvoorbeeld een 3500 MHz carrier te koppelen vanaf een andere site, ook als de eerste site geen 3500 MHz heeft. Daarmee wordt een deel van het verschil met Odido weggenomen.

De operators hebben verschillende strategieën omdat hun klanten verschillende randapparatuur in gebruik hebben. Zo heeft Odido 2G vrijwel afgebouwd tot wat carriers tussen de 4G op 900 MHz. Kpn gaat dezelfde kant op maar Vodafone gebruikt hun 900 MHz band volledig voor 2G. KPN en Vodafone hebben 3G uitgezet, Odido niet. Nu zie je op 5G verschillen, wat ongetwijfeld met de verhouding tussen het 4G- en het 5G-verkeer te maken heeft, maar ook met de technische mogelijkheden van de netwerk-apparatuur die de operators inzetten.