4e Telecom operator in Belgie

In België is deze week een vierde telecom operator van start gegaan
DIGI ze moeten zo een 7000 antennes plaatsen.
Nu , hebben ze nog geen eigen antennes actief.
Vijf jaar mogen ge ze 4G van Proximus gebruiken.

Het gaat interessant worden hoe dit netwerk zich ontwikkelt. Er zijn al een aantal locaties live, met name in de periferie van Brussel en Antwerpen. Deels waarschijnlijk ook vanuit Citymesh, wat effectief de licentiehouder van de frequenties is.

De laatste vergelijkbare situatie in Nederland was Tele2, maar die maakte veelvuldig gebruik van antenna sharing in combinatie met (toen nog) T-Mobile. Waarbij datzelfde T-Mobile ook nog eens actief bezig was met het ombouwen van alle locaties naar Huawei op dat moment.

Dat was voor Tele2 daardoor een behoorlijk snelle uitrol van het netwerk, maar helemaal 100 procent top is het Tele2 netwerk toch niet geworden. Veel dekkingsgaten waarbij je overschakelde op het 3G netwerk van T-Mobile. Omdat dat veel te vaak gebeurde, werd de snelheid daarvan ook enorm beperkt op een gegeven moment. En uiteindelijk bleek Tele2 een makkelijke overnamekandidaat.

Het zal me benieuwen hoe dit met DIGI in België gaat. Het is dus een joint venture tussen een Belgische licentiehouder en een Roemeense telecomboer. Het verschil is: er zijn géén overeenkomsten gesloten voor antenna sharing. De uitbouw van het netwerk zal dus volledig op eigen kracht moeten gebeuren. Dat kan best even tijd kosten.

Tot dat netwerk helemaal compleet is, voelt DIGI misschien meer aan als een MVNO die Proximus 4G gebruikt en hier en daar wat sneller 5G heeft. Maar dan wel tegen een heel lage prijs. Maar die uitbouw kan je maken of breken. Komt DIGI ooit uit het hoekje van de budget operators? En (het belangrijkste misschien wel): kan DIGI dus een verandering teweeg brengen in het hele Belgische telecomlandschap?

Of trekken we over 5 jaar de conclusie dat het een mooie poging was? Vaak eindigt het bij de ‘vierde provider’ immers toch zo. En dat is jammer, want kijk in Frankrijk of Italië waar Free en Iliad (overigens van dezelfde eigenaar) de markt echt enorm hebben veranderd.

PS: 7000 antennes klinkt erg veel. In Nederland hebben alle operators er rond de 5000 en Nederland is groter. Heeft dat dan met de wat grotere heuvelachtige gebieden te maken of juist met de bedachte inzet van hoge frequenties?

1 like

zijn er werkelijk al antennesite online ?

Er staan er zelfs al enkele in de database van Cellmapper. Moet wel eerlijk zeggen dat ik ze op de Vlaamse kaart niet zo 1-2-3 terugzie nog. Want die locatie op Cellmapper is nogal random.

Ik zie dat ik een paar locaties gescand heb. Die locaties zijn nog rood, dus nog niet op de juiste plek gezet. Die metingen in een rechte lijn zijn vanuit een vliegtuig (niet van mij).

PS: 7000 antennes klinkt erg veel. In Nederland hebben alle operators er rond de 5000 en Nederland is groter. Heeft dat dan met de wat grotere heuvelachtige gebieden te maken of juist met de bedachte inzet van hoge frequenties?

Vraag is natuurlijk of het gaat om antennes of om aantallen sites. In Nederland zitten de providers op zo’n 5000/5500 sites per operator keer 3 antennes voor reguliere macro-sites (4-sectorsites en andere ‘specials’ even daargelaten). Dan kom je dus uit een dubbel aantal antennes. Het klopt dat je in heuvelachtig terrein meer sites moet plaatsen om overal dekking te houden, vooral een dal is lastig omdat met wat pech de radiogolven er volledig overheen gaan, dat vereist dan ook een groter aantal sites, tenzij je ze goed weet te plaatsen met de juiste downtilt op antennes. Andere optie is om bijvoorbeeld op de top van een heuvel te werken en er een multi-sector site van te bouwen, bijvoorbeeld met een antenne met downtilt en een zonder om zo een groter bereik te creëren. Ik heb het idee dat dat veelal gaande is in landen als Noorwegen waar met drie operators er soms veel meer antennes in hangen, het is echter lastig te achterhalen of dat dan ook zo gebouwd is zoals ik dat noem.

Nadeel van op die manier bouwen is dat het enorm duur is, je moet immers op vaak onbegaanbaar terrein sites gaan bouwen waardoor reguliere middelen zoals kranen, hoogwerkers en vrachtwagens onwerkbaar worden. Lijkt mij overigens ook niet dat DIGI voor nieuwe masten gaat maar gaat werken met site sharing en dus in bestaande masten hun infrastructuur gaat ophangen. Dat is immers een stuk goedkoper dan nog eigen masten gaan bouwen en ook nog eens een stuk sneller.

Brengt mij overigens wel op een idee, ik denk dat ik eens een paar Belgische aannemers ga aanschrijven. Een nieuw netwerk bouwen kost toch wel wat mankracht :sweat_smile:

1 like

ja het gaat over antennes inderdaad 3 per site
Om te starten hebben ze een roaming akkoord voor heel belgie met mobiele netwerk van proximus
Proximus deelt het RAN met Orange en omgekeerd Daardoor heeft proximus op antaal site zijn antennens verwjderd daar mag Digi zijn antnennes zetten op de vrij gekomen steuunen op pylonen ;masten en daken van gebouwen

Voor Ben, Dutchtone en Telfort, de echt laatste keer dat er grootschalig nieuwe netwerken werden gebouwd volgens mij, hebben ze dat in zo’n 2-3 jaar best aardig gered, met nog wat laatste lastige gaten/dekking.
De enige overlevende was Ben → T-mobile NL → Odido. Die heeft dan ook zowel Dutchtone als later Tele2 overgenomen.
Dat was wel op GSM 1800 toen. Er is veel sitesharing mogelijk lijkt mij, tenzij er al vaak 3 operators inhangen, dan wordt wind en gewicht wel een dingetje.
CityMesh is sowieso aardig bezig, volgens mij alle sites op de Belgische Noordzee tbv de windparken, portofonie bedrijf ook ingelijfd zo’n 2 jaar terug. Dus ze hebben al een organisatie staan, dat scheelt bij zo’n start. Dat hadden de 3 nieuwe operators eind jaren 90 in NL niet. Ik kan me de kennismaking met Ben nog herinneren, 40 man sterk waarvan de helft buitenlanders.