Wie kan dit uitleggen wat het issue hier is? Speelt dit ook in Nederland?
Canada was denk ik de 1e die aangaf dat de 3,5 GHz band bedoeld voor 5G storing zou kunnen geven op de hoogtemeters van vliegtuigen.
Als dat zo is, wat nog niet bewezen is, dan kunnen vliegtuigen niet meer op de automatische piloot landen, omdat de hoogtemeter eventueel een verkeerde hoogte aangeeft. Vliegtuigen zouden dan kunnen crashen bij de landing.
De 5G frequenties liggen tussen de 3,4 en 3,8 GHz. Inmarsat gebruikt in NL het deel tussen 3550 en 3650, vandaar dat de 3,5 GHz in NL nog niet is geveild, Inmarsat ligt midden in die band.
Hoogtemeters gebruiken frequenties die tussen de 4,2 en 4,4 GHz liggen, best een stuk verder in de band dus. Er zijn geluiden dat de 5G band die van de hoogte meters alsnog genoeg zou kunnen verstoren om de hoogtemeters te beinvloeden. In NL wordt dit risico niet zo hoog ingeschat door deskundigen.
Canada heeft nu eisen gesteld aan 5G zenders in de 3,5 GHz band rondom vliegvelden. Gelimiteerd vermogen, downtilt, en indoor zijn toegestaan.
Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat het effect nu is. Ook zijn er geluiden dat de hoogtemeters gewoon niet goed genoeg zijn ontworpen om met de verstoring om te kunnen gaan, al is niet helemaal duidelijk of dat ook echt het geval is.
Twee Amerikaanse providers hebben aangegeven dat ze de uitrol met 2 weken stop zetten, zodat oa de FAA het onderzoek kan afronden. We blijven het volgen.
KLM, Schiphol en AT hebben hun standpunt uitgelegt.
o.a. hier te lezen: