5G Standalone start?

Bedankt voor het antwoord.

Ik ga eens kijken wat er nog te regelen valt

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.28385972&lng=4.50169086&zoom=14&providers=t-mobile

Deze regio zit precies tussen alle masten in. Voor alle providers.
Een repeater mag absoluut niet in Nederland en zal alleen maar alle signalen in de buurt verstoren!

Met de buurt uitzoeken of er een mast in de woonplaats kan komen is de beste oplossing.
Anders, zoals op Tweakers al genoemd, zelf alles binnen en om huis met WiFi regelen.
Buiten als mobiel internet mogelijk wel goed/beter werken.

Als er in je hele omgeving geen sites zijn, dan gaat een onderzoek starten en opzeggen als er geen oplossing volgt bijvoorbeeld ook niet uitmaken. Je hebt met geen enkele provider dan ontvangst.

Ik sluit me bij @Jarod aan. Verenig jezelf als bewoners en ga naar de gemeente én providers om druk te zetten voor een site in je omgeving.

1 like

Ik heb inmiddels ook wat snelheidstesten gedaan, met legacy abonnementen. Dus pre-snelheidslimiet zogezegd.

Bij KPN lijkt een legacy unlimited vrij stevig gelimiteerd op 500 Mbps down, waar ik een paar weken terug nog boven de 600 Mbps kon halen overigens. Die 500 Mbps haal ik wél heel consistent op sites waar N78 actief is.

Een legacy data-only abonnement gaat wel ruim boven de 600 Mbps die KPN nu als maximum voor reguliere diensten hanteert.

Bij Odido is een legacy abonnement met datalimiet nu gelimiteerd op 300 Mbps, eerder was dat 450 Mbps. Wel zie je dat de burstsnelheid soms veel hoger ligt (tot de 800 Mbps) en dat die dan snel terug wordt getrokken. Wat me opvalt is dat de snelheid bij Odido ook wel eens lager zakt. Komt wellicht door straalverbindingen of het feit dat Odido een veel drukker netwerk is?

Waar ik benieuwd naar ben is of de providers hun antennes verticaal gaan bijstellen nu 3,5GHz actief is. Om een 5GSA-netwerk ‘in de lucht’ te krijgen, moet je dekking én bandbreedte toereikend zijn in een groot deel van het land, anders heeft het weinig zin. Met 3,5GHz actief, wat zeer veel capaciteit biedt op korte afstanden, kan ik me voorstellen dat de lagere 5G-frequenties nu capaciteit over gaan houden en daardoor efficiënter benut kunnen worden voor langere afstanden en in bijv. bosrijke gebieden. Zou dat kunnen door de antennehoek verticaal iets (hoe minimaal ook) omhoog bij te stellen voor bijvoorbeeld band n28 (700MHz). Of zeg ik nu iets heel raars en werkt het niet zo?

Inmiddels staan er 893 sites met KPN N78 op de antennekaart, 36 van Vodafone en 3262 van Odido.
Opvallend is dat Odido 3450 als frequentie opgeeft. Mogelijk nog de oude opgave van voor de veiling.
Nog een ding: KPN geeft veel hogere vermogens op voor 3700 dan voor de lagere banden.

Op veel plaatsen zijn veel meer sites dan nodig is voor de dekking. Daar kun je beter juist niet te hoog richten. Voor bijvoorbeeld het IJsselmeer zie je hoge opstelpunten, die staan ook laag afgesteld omdat ze de benodigde afstand toch wel halen.
Mogelijke afwijkingen zijn er langs de Noordzee. In de jaren negentig werd er met de timing ‘geschoven’ van een deel van de TRX-en in een cel zodat ze een groot bereik kregen.

2 likes

Wat me tot nog toe opvalt bij KPN en Odido is dat ze vrij rap toch omschakelen van N78 naar N1 of N28 als je minder ontvangst hebt. Dus alle banden worden wel gebruikt. Bijvoorbeeld met Odido krijg ik in huis consequent N28. Maar buiten wordt dat al rap N78.

Nu is 5G nog steeds NSA, als dat SA wordt kunnen de providers ook 5G carrier aggregation gaan doen, zodat dan zeker alle frequentiebanden worden gebruikt.

2 likes

Ik heb tot nu toe geen band 78 waargenomen in Utrecht. Ik zie de andere banden wel in de monitor software en mijn toestel ondersteunt volgens specificaties de band.
Nu heb ik een oud SIM kaartje en abonnement (2015). Kan het zijn dat KPN voor oude abonnementen geen B78 ondersteunt?

(bericht verwijderd door auteur) (copy/paste met dezelfde tekst geplaatst als antwoord op inktjet)

Het kost mij ook moeite om N78 te ‘spotten’ (in mijn geval met Netmonster). Wel zie ik soms BW=20+100+20 (N78 is de enige band met 100MHz), maar als frequenties worden dan enkel 800/900/1800MHz(4G) en 700/2100MHz(5G) getoond. Bij een speedtest slaat de naald wel direct helemaal uit naar rechts. M’n telefoon lijkt dus wel verbinding te hebben met N78, maar het wordt om de e.o.a. reden niet getoond.

Lijkt begonnen te zijn bij Vodafone sinds gisteren avond.
Nog wel twijfel, maar ik zie steeds meer signaaltjes:

Dank voor je antwoord. Ik ben dus niet de enige. Net een ander abonnement afgesloten, dat was iets goedkoper en leverde meer data en snelheid op. Ik zal ook de snelheid eens testen bij een bekende 3500 site en letten op die 100 BW.

Lijkt me niet. Omhoog stellen hoeft ook niet vanwege de elektronische tiltmotoren in de antenne zelf. Als het dus al zou gebeuren dan merken wij er niks van omdat dit allemaal op afstand gebeurd.

1 like

Vodafone N78 is 100% on air in Amsterdam.
Getest met Samsung S22 Ultra en S24 Ultra.

Samsung S24 Ultra:

Samsung S22 Ultra:

Ik was vorige week in Maastricht en ben daar Vodafone ook op N78 tegengekomen. Viel op dat die heel selectief was: echt alleen in een straal van een meter of 100 vanaf de site kreeg mijn telefoon hem toegewezen. Kan ook aan de combinatie telefoon en netwerk liggen of aan de drukte.

Snelheid viel tegen (maximaal 160 Mbps behaald), maar daarbij moeten we niet vergeten dat deze site in hartje centrum staat (op de Bijenkorf).

Ja maar zelfs bij grote drukte moet het mogelijk zijn om wel meer dan die 160Mbps te halen. Het klinkt daarbij alsof de site alleen maar verkeer over 4G stuurde. Zelfs op 4G hebben ze al zo’n gigabit radiocapaciteit per sector, met 3500 wordt dat verdubbeld.

Vorige week was in op de Tilburgse kermis en haalde met KPN 720 Mbps download. Geen idee met welke band. Abonnement = SuperUnlimited

Telefoon gaf wel degelijk NSA op band N78 aan. Gecombineerd met B7, B1 en B20. Klinkt alsof er inderdaad veel meer mogelijk moest zijn.

Mijn Vodafone sim is trouwens zakelijk, van mijn werkgever. Misschien zit er wel een snelheidslimiet op, maar dat merk je bij Vodafone minder snel.

Op een recent omgebouwde site in Breda haal ik twee keer meer dan 500 Mbps (en daarna 72?). Dus hee: er kan inderdaad wel meer.