5G Standalone start?

Volgens dit artikel gaat het niet goed met de 5G SA uitrol. Er zou geen echte use case zijn, behalve slicing.

1 like

Bijzonder. Aan de andere kant: 5G NSA werkt best goed en stabiel op dit moment als je het mij vraagt. Wellicht kijken providers wereldwijd en dus ook in NL daarom - nog los van de investering/arbeidsuren - de kat uit de boom. Want wat nou als na de overstap naar 5G SA ineens veel onverwachte problemen ontstaan waardoor jouw kanten problemen ervaren en weglopen? Wat is dan het juiste moment om een rollback uit te voeren? Bij het in gebruik nemen van 5G SA zijn de frequenties tussen 4G en 5G niet meer ‘door elkaar’ te gebruiken (dat ligt iets anders/complexer - dat weet ik). Je moet er als provider behoorlijk zeker van zijn dat jouw dekking en capaciteit niet achteruit gaan. Wellicht kan het per regio geïmplementeerd worden om e.a.a. te testen (met een goed rollback-plan achter de hand). Ik ben benieuwd.

Ik denk ook aan de implementatie van VoNR en het samengebruiken van verschillende banden in 5G SA.

Eens. Mogelijk kun je ook een deel van de ‘gebruikers’ op de nieuwe core kwijt. VoNR is zeker ook een ding. Ik weet niet of de providers in NL een cloud-oplossing voor hun core hebben gekozen.

Is dit ook zo’n Maxwell installatie? Lijkt wel erg veel op de foto hierboven (23 mei). Nieuwe antennes op Site ID 3493 PC 3571PJ. De oude antennes hadden alle banden inclusief 7 en 38.

1 like

Ja. (Post must be at least 20 characters :sunglasses:)

Dank. Dan zal B38 wel weg zijn. Wachten op de update. (20c LOL).