Interessant…
Het blijkt dat radio hoogtemeters van vliegtuigen van zulke matige kwaliteit zijn dat ze kunnen worden gestoord door 3500 MHz mobiele communicatie. Ze werken honderden MHz hoger in frequentie maar de ontvangers zijn niet genoeg gefilterd.
In Canada was dit al eerder aangekaart. Daar mag de 3,5 GHz band of niet gebruikt worden, of alleen indoor, of met voldoende afstand/tilt.
Hebben we voorlopig in NL toch geen last van
Triest eigenlijk, zo’n vliegtuig kost een vermogen maar een paar 100 dollar meer uitgaven voor een fatsoenlijk filter kan er af.
De telecom operators hebben een vergunning om die frequenties te gebruiken dus ze hebben daar ook alle recht.
Hopelijk wijst FCC de vinger naar de luchtvaartmaatschappijen om fatsoenlijk filters te gebruiken.
Het is denk ik meer dat de FAA de volledige verantwoordelijkheid bij de vliegtuig operator neer wil leggen, voor het geval dat …
De filters dempen voldoende, maar dan blijft er nog altijd de kans dat een harmonische oid toch in de band terecht komt, ook Telecom operators hebben apparatuur die kapot kan gaan. Daarnaast ligt de 3,5 GHz band in de USA dichter tegen de band voor de hoogtemeters aan dan in Europa. En zoals uit het verleden blijkt, een vliegtuigramp is meestal een opstapeling van oorzaken.
Nu wordt er in de USA zelfs gemeld dat de Boeing 787 (dreamliner) problemen zou kunnen ondervinden bij slechte baancondities (sneeuw etc). omdat de remmen en de motor omkeer functie (ook nodig voor het remmen) mogelijk verstoord worden door de 5G 3,5 GHz band (C band). Hierdoor zou het vliegtuig aan het einde van de landingsbaan door kunnen schieten.
De FAA heeft aangeraden geen 5G rondom vliegvelden in te zetten, en de amerikaanse providers hebben gereageerd dat ze de 3,5 GHz band woensdag (vandaag dus) aan zetten, maar niet (of gelimiteerd) rondom vliegvelden.
Toch wordt er bij de laatste internetconsultatie over de voorgestelde wijziging van de 3,5 GHz bandindeling in het NFP ook voor Nederland op de gevaren voor de altimeters in de luchtvaart gewezen. Dat gaat dan met name over de vraag of het wel slim is om de MNO’s met landelijke dekking en zware macrocellen bovenin de band te plaatsen, ipv de lokale / regionale netwerkoperators. Die dan bovendien aansluiting kunnen krijgen in de 3,8 - 4,2 GHz band waarvoor in EU verband wordt geprobeerd om deze ook voor private netwerktoepassingen te harmoniseren. Maar wat betreft de altimeters laat dit plaatje zien dat ook in de EU-geharoniseerde 3,5 GHz range voor 5G (3400 - 3800 MHz) er problemen te verwachten zijn, als je maar met voldoende vermogen blaast (in de USA zijn de toegestane verrmogens ook hoger dan in de EU, en gaat de “C-band” voor de MNO’s tot 3900, dus).
Zie de blog van Eurocontrol van 1 juli 2022 en de daar vermelde “Thinkpaper” : Eurocontrol Explains Why 5G Radio Altimeter Interference Risk is Lower in Europe Than US - Aviation Today