Antennekaart Odido

Beste lezers,

Weet iemand wat de rode H betekent op de antennekaart.nl bij Odido.

Ik zie het vandaag voor het eerst.

Denk dat dit de locaties zijn waar nog Huawei apparatuur wordt gebruikt.

Hallo Mark,

Bedankt voor uw reactie.

Het zou inderdaad kunnen betekenen dat deze masten nog niet zijn omgebouwd naar Ericsson.
als dit zo is dan moeten er nog vele masten omgebouwd worden voor Odido.
Dan is de vraag halen ze het om alle masten van Odido om te bouwen voor het einde van 2024?

1 like

Volgens mij zijn van die 1000 locaties heel veel hoogspanningsmasten en kerken, en andere kut locaties…

Eigenlijk zou er dan op alle KPN sites! ook een rode H (van Huawei) bij moeten staan.

Tijdens de Ericsson naar Huawei migratie hebben we dat ook gehad. Maar nu heeft KPN alleen nog maar Huawei sites. Dus dan zou de rode H de kaart onnodig vullen. Bij Odido zullen ze ook allemaal langzaam verdwijnen, zodat Ericsson de standaard wordt

Hallo Jeffrey,

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Jeffrey, Is er iets bekent wanneer Odido +/- alle masten heeft omgezet van Huawei naar Ericsson?
Op dit moment staan er nog zeer vele met een rode H bij Odido.

Nou, dat valt toch tegen hoor. Het zijn er nog 1500 en er zijn gewoon nog regio’s waar Odido momenteel nog bezig is met ombouwen of zelfs nog niet gestart is. Dat zijn niet per se alleen moeilijke plekken.

Voorbeelden in mijn omgeving: Een vakwerkmast aan de rand van de stad die deze week pas is omgebouw, een mast in het centrum (KPN centrale) die nog niet is omgebouwd, twee daklocaties die nog niet is gedaan en bijvoorbeeld een C2000-mast die nu al een zware configuratie heeft. Allemaal best wel normale locaties, maar Odido is hier nog volop bezig.

Tegelijkertijd is deze lastige hoogspanningslocatie al sinds december omgebouwd. Tussen aanhalingstekens.

in de regio achterhoek is het internet van odido nog ver weg van ideaal,
weet niet wanneer ze daar wat gaan doen op sommige plaatsen is e-mail ophalen al lastig
terwijl het bij kpn het internet er wel heel goed is

HVP’s hebben sowieso altijd een hele andere procedure en die zijn afhankelijk van de netbeheerder aangezien in bijna alle gevallen ook het net uitgeschakeld moet worden. Hierdoor kan het soms ook maanden duren voor een storing is opgelost in zo’n site. Ik voorzie in de toekomst dan ook dat HVP verdwijnt tenzij er echt geen alternatief is. Maar mede door de toezichthouding en protocollen kan het dus zijn dat een HVP veel eerder of veel later omgebouwd wordt dan de rest in het cluster.

HVP’s worden voornamelijk door dezelfde aannemers uitgevoerd omdat die de kennis en expertise hebben. Momenteel moeten er nog 184 omgebouwd worden en zijn er al zo’n 60 omgebouwd. Of die 184 stuks voor het einde van het jaar allemaal gaan lukken vind ik spannend maar we gaan het meemaken. Dit is overigens allemaal informatie op basis van Antennekaart.

Dat is best een groot gebied en qua aantallen sites lopen een Odido en KPN niet heel ver uiteen. Puur op basis van plaatsing van opstelpunten zie ik wel wat plekken waar inderdaad iets ontbreekt. Als je zelf het idee hebt dat op bepaalde plekken de dekking ondermaats is dan moet dit bij Odido aangekaart worden zodat ze eventueel zouden kunnen onderzoeken. Als er iets mee gedaan wordt kan het wel jaren duren voor ze het op kunnen lossen. Bijvoorbeeld omdat er na onderzoek ergens een mast gebouwd dient te worden. Odido kiest voor mijn gevoel eerder voor het bouwen van een permanente mast in plaats van eerst een x-aantal tijdelijke opstelpunten neer te zetten om daarna permanente sites te gaan bouwen. Dit laatste is iets wat Vodafone dan wel weer graag doet.

1 like

ik heb een melding gedaan bij odido, ik zat overigens aan de rand van groenlo
het bereik daar is al jaren niet optimaal met odido,
zag op de antennekaart daar nog best wat H,tjes staan dus even wachten voor er omgebouwd word daar