Datum en tekens

Hallo,
Nieuw op dit forum, wel gekeken of het al eerder gepost is maar kan het niet vinden.
Ik vraag me een paar dingen af:

  • Soms staat er bij een mast een cijfer of letter, nu staat er soms een “H” bij veel Odido 5G masten, maar ik zie soms ook cijfers staan. Waar duidt dit op?
    (bv. Grote Kerk Wildervank)
  • Bij deze zelfde mast staat bij de geschiedenis een plaatsing- en ingebruiknamedatum. Maar naast het bolletje staat een datum met halve Amerikaanse datumduiding. (hier 2022-5-26) Wat is dat?

Hoi Erik,
Als je bij een Odido site een H ziet staan, betekent dit dat deze nog apparatuur van Huawei gebruikt en dus nog niet is omgebouwd naar Ericsson.

Bedoel je met ‘cijfertjes’ de cijfers in de bol? Dat zijn de nummers van de frequentiebanden die de site heeft.

Over die datum hoe dat zit en waarom die in dat formaat staat durf ik niks over te zeggen.

Thunder,
Dank, die frequentiebanden snapte ik.
Die H nu ook, dus die masten gaan omgebouwd worden. Op deze manier meen ik ook wel eens cijfers te hebben zien staan, maar kon ze nu ook niet terugvinden eerlijk gezegd…

Die datum hoop ik nog een keer duidelijk te krijgen.
Bij veel masten staat er wel een 2024 notering, maar bij “aanpassingen” zie je dan een andere datum staan, vaak ouder. Zou het een scan-datum kunnen zijn? :thinking:

Die datum in de geschiedenis balk rechts is de datum dat de aanpassing zichtbaar werd in het Antenneregister. Zo zie je soms toegevoegde banden, of een hele omgebouwde site. De ‘ingebruikname’ een ‘plaatsing’ datums die de providers publiceren in Antenneregister komen eigenlijk vrijwel nooit overeen met de werkelijkheid. Ik heb die waardes nooit echt gesnapt.

Als je trouwens een +E ziet bij een site is die onlangs gescand als Ericsson, maar is de configuratie zichtbaar op de kaart nog de oude Huawei configuratie. Dat omdat de providers maar eens in de maand een upload doen naar Antenneregister.

1 like

Top, dank je wel voor deze aanvullende info!

Die data zijn bij iedere provider wat anders. Bij benadering lijkt het als volgt:

  • KPN hanteert daadwerkelijk de eerste datum dat op die locatie (of een voorganger) een antenne werd geplaatst.
  • Vodafone hanteert de datum dat er voor die techniek iets werd geplaatst op die locatie.
  • T-Mobile doet zomaar wat, lijkt het wel. Bij Odido zie je als je terugkijkt door de historie, soms ineens wel de historische datum.

Ingebruikname is bij KPN en Vodafone bij benadering de datum dat de huidige configuratie werd ingeschakeld. En ook hier lijkt Odido maar wat te doen.

Bij Odido is dat wel jammer, omdat je zo toch wat geschiedenis mist.

Klopt inderdaad, de Odido masten staan ook regelmatig op een andere locatie.

Laurierhoven, Amby, Maastricht

Deze staat 100 meter van de aangegeven locatie…