Dekking 3,5GHz band

Ik test regelmatig de prestaties van de (KPN) zendmasten die de 3,5GHz (N78) band actief hebben. Echter merk ik dat mijn telefoon vaak al heel snel de verbinding met de 3,5GHz band verloren is, ookal sta ik redelijk dichtbij de mast (niet te dichtbij).

Zijn er meer mensen die dit “probleem” hebben? Ik weet dat de dekking van 3,5GHz minder is maar is het echt zo weinig?

Ik gebruik een iPhone 13 Pro Max.

Met mijn Pixel 8 Pro nergens last van, merk wel dat er een voorkeur is voor 2100 maar opzich geen problemen. De site waar ik thuis op verbind heeft geen 3500 en alle andere masten in mijn omgeving staan qua richtingen nét onhandig voor mijn locatie maar toch krijg ik vaak 3500 erbij van een andere site.

Mijn telefoon verbindt ook vaak met 2100 terwijl een 3500-antenne dichtbij is. Pas als ik heel dichtbij de mast ben zie ik ineens N78 in beeld. Een beetje gek, maar zonder Netmonster zou ik dat niet geweten hebben. De down-/up-snelheden zijn stabiel en prima. Het is wellicht een instellingskeuze aan de kant van de provider. De provider bepaalt met welke cell/band jouw telefoon verbinding maakt op een bepaald moment (afhankelijk van wat op dat moment de beste keuze is). Jouw telefoon ‘gehoorzaamd’ alleen. Zo heb ik het iig begrepen.

Interessant! Ik dacht dus eerst altijd dat de telefoon zelf bepaalde welke band het sterkste is, en dat hij daarmee dan dus verbindt. Ik ervaar op de 2100 MHz ook top prestaties. Goede snelheid en maar 13ms ping. Alleen denk ik dat er wel op snelheid geknepen wordt. Als ik een speedtest start, schiet hij naar 980mbit, maar kort daarna zakt hij weer terug in naar 560mbit ongeveer. Ik heb nog het oude KPN unlimited abonnement, van voor ze begonnen zijn met verschillende snelheden aan te bieden.

Voor 3,5 GHz heb je toch bijna een ‘zichtverbinding’ met de antenne nodig. Als er maar iets tussen komt, krijg je veel demping en reflectie. De verbinding is dan niet meer stabiel genoeg.

Buiten werkt 3500 MHz inderdaad wel mega goed.
Eén sector van station Zaandam, KPN Massive Mimo antenne koppelt met veel sites buiten.

De N78 antennes op deze lokatie staan allemaal iets meer naar ‘links’
Vandaar de connecties ten noorden.

1 like