Dezelfde frequenties in naburige zendmasten. Hoe kan dat goed gaan?

Het valt het me op dat verschillende cellen in één zendmast (120 graden gedraaid), maar ook naburige zendmasten dezelfde up- en downlinkfrequenties gebruiken. In het eerste geval kan ik me voorstellen dat er aan iets van intelligentie/‘time sharing’ wordt gedaan om interferentie te voorkomen omdat de antennes misschien worden aangestuurd door 1 base-unit. Maar hoe werkt dat voor naburige masten? KPN gebruikt bijvoorbeeld 857MHz up en 816MHz down voor LTE, maar ook bij andere banden worden dezelfde frequenties gebruikt. Bij FM-zenders drukt de sterktste de minder sterke weg en in het overgangsgebied schakelt mijn autoradio constant tussen 2 zenders zodat beide onbeluisterbaar zijn. Hoe komt het dat het roamen bij mobiele telefonie wel goed gaat?

Wellicht is deze vraag al eens ter sprake gekomen op dit forum. Ik kan het in ieder geval niet vinden. Mocht het ergens staan, dan is een linkje natuurlijk welkom en mag de moderator mijn post verwijderen.

//edit - typo

1 like

Beste Ivo,
Een FM zender voor omroep radio zend zijn vermogen uit een ,naar de lucht, naar de hemel " als de radiostralen daar een ander tegenkomen kunnen ze elkaar storen .Dat vinden we ook bij de veiligheidsdiensten weer , daar worden de frequenties in elkaar buurt gekozen zodat ze niet elkaar gaan storen
In de mobile wereld van 2G 3G 4G en 5G worden de antennes geplaatst op een dak van gebouw en mast , maar deze antennes zenden uit naar benden maar de grond naar een bepaalde hoek, als je aan mast gaat staan 100 meter er van heb je goede coverage, , ja met je rug tegen de mast staan heb je nauwelijks ontvangst

1 like

Hi Marc,
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp zeker wat je zegt. Antennes t.b.v. telefonie zijn in een hoek naar beneden gericht en niet bedoeld om zo ver mogelijk te zenden zoals FM-radiozenders. Maar stel dat je tussen twee telefoonmasten die dezelfde frequenties gebruiken in staat, waarbij de signaalsterkte nagenoeg gelijk is. Dan zullen de masten elkaar op dat punt storen. Vandaar dat ik het zo vreemd vind dat naburige masten dezelfde up- en downlinkfrequenties gebruiken (volgens Cellmapper). Wellicht klopt die informatie niet en wordt er slechts een deel van de beschikbare bandbreedte in MHz toegekend aan 1 basisstation. Ik vind het interessant om te leren hoe dat precies werkt.

Goede morgen Ivo,

Celmapper is zeer betrouwbaar,
Er zijn in het netwerk frequenties toegewezen voor elke operator en bepaalde antene en zijn richting
Daar binnen zijn er kanalen toegewezen bvb 20 40 50 60 70 80 90 voor een operator 25 45 55 65 75 85 95 voor de tweede operator .daar door word.als een gesprek , een data verbinging ook bij hand of over niet gestoord .Als mern aan elke operator de dezelde kanalen zou toewijzen , loop het ook verkeerd. Er word gekeken naar antennestations in de omgeving bij de toewijzing

Is dit niet gelijkaardig aan een wifi mesh systeem met dezelfde frequenties? De frequentiedelen worden dan gecoordineerd door een systeem bij de operator voor de downlink lijkt mij?

Lijkt mij inderdaad ook een soortwaardig iets. Al is mesh niet het juiste woord, het woord wat je zoekt is 'roaming’:no_mouth:.

Bij roaming zit er een controller ergens in het netwerk (bij de meeste huis-tuin-keuken setjes is dat ingebakken in de router, bij meer MKB-spul heb je vaak een losse controller draaien). Hoewel de backbone van het mobiele netwerk ver buiten mijn kennis liggen lijkt het me geen vreemde gedachte dat er een management-platform draait die ook hier zorgt dat apparaten tijdig en op de juiste manier overschakelen.

Verder wordt er in de azimuths ook wel rekening gehouden hiermee. Zo zullen providers in principe nooit twee antennes recht tegenover elkaar zetten, als de naburige mast mooi tussen twee sectoren in richt is het wel weer mooi want de randen van de sectoren zijn standaard minder sterk.

Mobiele netwerken zijn bijzonder complex en er wordt een hoop technologie toegepast in de modulatie van het signaal om de interferentie te minimaliseren. Hoe dat precies zit is mij ook nog een raadsel.

1 like

Bij 2G maar ook bij 1G (analoog) gebruik je inderdaad verschillende frequenties voor verschillende opstelpunten om storingen te voorkomen. Vanaf 3G gebruiken alle zenders van een netwerk dezelfde frequenties. De scheiding tussen de datastromen voor verschillende gebruikers wordt geregeld met verschillende codering per 'klant". Dit gaat goed tot op een bepaald moment wanneer er teveel storing ontstaat, dan is het kanaal ‘vol’. De technologie is beschreven in bijvoorbeeld 3gpp TS 36.213 Clause 8 en TS 36.211 Clause 5.3.1. Op die manier kun je ook dezelfde frequenties blijven gebruiken langs de grens. Bij 2G waren bepaalde kanalen gereserveerd voor je buurlanden (border class channels).

1 like

@inktjet. Helder. Dankjewel voor je duidelijke antwoord!

Als aanvulling hierop, werken veel mobiele netwerken met LAC (Location Area Code), CC (Color Code), en wellicht nog wat parameters. Die worden uitgezonden op het controle kanaal, en hierdoor kan het mobiele apparaat toch ‘masten’ uit elkaar houden. Dus er wordt zeker niet alleen naar frequenties gekeken, er speelt op de achtergrond nog veel meer mee. Ook MCC (mobile country code) en MNC (mobile network code), zodat je apparaat op het juiste netwerk aangesloten blijft. Hierdoor kun je in NL ook niet met je KPN sim op de andere netwerken bv.

2 likes

Ah deze vind ik ook interessant! Die MNC is wel een mooie en dan snap ik ook gelijk hoe dat gaat met 112 bellen, dan lijkt het me geen gek iets dat er een andere MNC uitgezonden wordt die iedere operator ondersteund om ongeacht het netwerk toch de verbinding te kunnen maken.

MNC blijft altijd gelijk, en wordt door het netwerk uitgezonden. Hoe 112 exact is geïmplementeerd weet ik niet, maar dat zit ook vast in het corenetwerk geprogrammeerd. In de USA bv 911, in Europa 112. Het is zo ingesteld dat elke mobiel, ook zonder SIM altijd toegang krijgt tot jouw netwerk, alleen als ze dit nummer bellen.
MCC NL = 204, MCC DE = 262, … zie Mobile country code - Wikipedia

Vele private netwerken worden in NL niet door AT / RDI beheert. Daar geldt: kies je eigen code.
Zo staat bv C2000 niet in de lijst, maar die heeft uiteraard ook een MNC, net als andere TETRA netwerken, of DMR, …

1 like

Wat NHendriks aankaart vind ik ook interessant. Het is dat je niet zomaar 112 kan bellen, anders zou ik graag uitproberen hoe snel m’n telefoon in de praktijk overschakelt naar een andere aanbieder bij het bellen van het noodnummer bij slecht/geen ontvangst.

Na het passeren van de DE-grens probeert m’n telefoon zo lang mogelijk verbinding te houden met het thuisnetwerk. Vervolgens komt er altijd een moment dat de verbinding helemaal wegvalt, en pas dan schakelt m’n telefoon over naar een DE-provider. De ene keer gaat dit sneller dan de andere keer.

Ik kan me voorstellen dat het opzetten van een verbinding naar 112 in NL net zo werkt. Dus in een gebied waar je zeer slecht/geen ontvangst hebt bij je eigen provider zal je telefoon niet zomaar overschakelen naar een ander netwerk. Pas na een tijdje ‘0-ontvangst’ zal je telefoon wellicht gaan zoeken naar een andere provider met MCC 204 gok ik.

1 like