Kan geen verbinding meer maken met zendmast

Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb nu al 5 weken dat ik geen dataverbinding meer heb en slecht kan bellen en gebeld worden op mijn mobiel. Ik zit op het netwerk van kpn.

Als ik op internet wil met mijn mobiel springt hij gelijk van 4g en 5g op de Eg en kan ik niks meer.
Kpn snapt ook niet waarom dit gebeurt en heb er al meerdere klachten over ingediend. Ik heb een samsung toestel.

Vandaag kwam ik erachter dat het komt omdat ik thuis geen verbinding maak met de dichtsbijzijnde zendmast. Ik ben er naartoe gereden en daar heb ik geen problemen mee. Een stuk verderop bij het winkelcentrum weer geen verbinding. Ik ben op 2 verschillende plekken geweest waar een zendmast heel dichtbij was en kon toen wel op internet en normaal bellen.

De zendmast zit 950 meter van mijn huis af. Als ik buiten op de parkeerplaats sta voor mijn huis dan heb ik geen verbinding. Hoe dichter ik bij de mast kom doet de dataverbinding het wel. 1,5 km van deze zendmast ligt het winkelcentrum en daar heb ik weer geen verbinding. Vanaf het winkelcentrum is 2,2 km naar huis. Halverwege naar huis doet mijn verbinding het weer totdat ik weer in de buurt ben van mijn straat en springt het weer op Eg en ben dan thuis en weer geen verbinding en slecht netwerk.

Hoe kan ik erachter komen waarom dit ineens een probleem oplevert thuis? Ik heb er nooit laast van gehad sinds nu de afgelopen weken.
Kan iemand mij hiermee helpen?

Op Tweakers en het KPN forum zijn vergelijkbare klachten te horen van klanten die een iPhone 11 of 12, en in sommige gevallen een Samsung hebben. KPN heeft dit in onderzoek, er is geen oplossing voorhanden. Er wordt aangeraden dit bij KPN te melden zodat ze je op de hoogte kunnen houden.

We kunnen je theoretisch helpen.
Waar speelt dit af? (Ongeveer, Geen precies adres plaatsen)

Selecteer hier: Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl
Zoom in en post dan de link. En zeg tussen welke sites het afspeelt.

Het beste wat je om te beginnen zelf kunt doen:
Plaats jouw sim in een telefoon van een familie lid of vriend(in) en kijk of daarmee hetzelfde gebeurt.
Helemaal ideaal zou zijn precies hetzelfde type soort telefoon. Maar eerst testen of het wel werkt met een andere telefoon.

Dan, welke telefoon heb je precies? Dan kunnen we kijken of er mogelijk ‘low band’ lage frequentie limitaties zijn of andere bekende issues.

Goedemiddag Jarod,

Ik heb het al getest met een andere telefoon en dan krijg ik hetzelfde. Ik heb zelf mijn telefoon getest met de simkaart van iemand anders, wel met een andere provider dan kpn en dan kan ik wel overal bij.

Is het mogelijk dat ik je een privébericht stuur, zodat ik je de gegevens kan doorgeven. Ik weet niet zo goed hoe ik de link kan plaatsen zodat je ook mijn locatie ziet. Ik krijg dan alleen de masten te zien.
In een privebericht kan ik je het wel vertellen

Jarod, Ik ga proberen om de link te plaasten.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=51.87275867&lng=4.54546451&zoom=15&providers=kpn

Het gaat hierbij om de omgeving hordijkerveld ( adres ligt in de buurt)
Ik ben er gisteren achter gekomen met de app netmonster dat de hoogspanningsmast reijerwaard barendrecht de boosdoener is. Op de app kan ik zien dat deze dus steeds connectie maakt en de rest eraf gooit waardoor ik dus geen internet of kan bellen. Als ik binnen ben en buiten op de parkeerplaats.

Vandaag naartoe gereden, is maar 2 minuten van mijn huis en daar wel gewoon bereik als ik daar geparkeerd sta. Onderweg naar huis verdwijnt de verbining weer en zie ik dat deze mast de veroorzaker is in de app.

Even op een andere plek gekeken waar ik ook geen verbinding heb en ook hier staat deze mast bovenaan om connectie te maken. Rij ik ergens anders heen dan maakt mijn mobiel contact met een andere mast en doet alles het weer.
Probleem is dan weer als ik thuis ben het weer niet doet omdat dit de dichtsbijzijnde mast is?
Ik heb echt nooit problemen gehad. Ook niet thuis.
Sinds de afgelopen weken zoals ik al zei ineens.

Het gaat hier om de samsung s20 plus 5g

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan met de link en dat het duidelijk verwoord is wat het probleem nu is

Jij hebt goed onderzoek gedaan.
Als dit de enige plek is waar je problemen ervaart en niet met andere sites, is de kans zeer groot dat er iets mis is met de KPN site in de hoogspanningsmast.

De telefoon zou er prima mee verbonden moeten zijn.

Is vrees ik toch echt iets wat alleen KPN kan oplossen.
Maar als je de enige bent… wordt lastig dan.

Dank je wel Joran.
Ik bel morgen de kpn weer.

Fijne avond

Het enige wat me opvalt is dat de mast die je aanwijst niet de 4G-banden 7 en 38 ondersteunt (bron antennekaart.nl) . De masten rondom je - iets verder weg - ondersteunen deze banden wel, maar zijn wellicht nét te ver weg om de verbinding stabiel te houden.

Het gaat dus om b38 - 2590-2620MHz TDD (zelfde up-/downlinkfrequentie) en b7 - 2655-2665MHz down en 2535-2545MHz up. Kan je in de Netmonster-app zien of je telefoon met deze 4G-banden verbinding maakt als je (nog) geen problemen ervaart? Dus vóórdat je telefoon overpringt naar Edge?

En heb je nog contact gehad met KPN?

Hoi Ivo, dank voor je reactie.
Ik heb contact gehad met kpn maar dan kom je bij de klantenservice uit en de mevrouw die ik aan de telefoon had wist niet waar ik het over had. Ze zou er een melding van maken en doorzetten en als ze eraan toe komen wordt er contact met me opgenomen.

Vandaag kwam ik erachter dat er ook een andere mast is die de Eg verbinding veroorzaakt.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.87488307&lng=4.54917698&zoom=14&providers=kpn

Het gaat hierbij om de mast aan de bredenoord reyeroord Site ID 6472. Deze zit niet zover van mijn huis maar maakt even verbinding en dan naar Eg. Dat is de mast waar ik het in mijn eerste bericht over heb.
Nu weet ik niet meer of de hoogspanningmast reijerwaard barendrecht of de zemdmast op het dak aan de bredenoord reyeroord de boosdoener is.
Als ik nu in de netmonster app kijk staat die van de bredenoord op Eg en mijn mobiel ook.

Wat gebeurt er als je je telefoon forceert op 4G?

Dit is op 4g. De 5g pakt ie al helemaal niet meer. Als ik het op 5g zet dan springt het gelijk naar 4g en dan naar Eg.

Je hebt het ook al getest met een andere telefoon (dan heb je deze problemen ook) en met een ander netwerk (dan heb je ze niet).

Was die andere telefoon een ander type of toevallig hetzelfde type? En heb je ook nog de mogelijkheid te testen met een ándere KPN simkaart in jouw telefoon.

Ik kan me heel lastig voorstellen dat er op meerdere KPN sites al weken iets fout gaat en dat daar ook niets over bekend is.

Andere provider simkaart doet het prima in mijn telefoon ook de 5g. Mijn simkaart in andere telefoon geeft dezelfde problemen. Nee waren 2 verschillende andere modellen.
Maar dit ligt niet aan mijn telefoon. Dit heeft echt met kpn te maken.

Nee heb geen andere simkaart van kpn maar wel een nieuwe simkaart mogen ontvangen met mijn nummer en ook die geeft hetzelfde probleem.

Via fb messenger contact gehad met kpn en daar werd gezegd dat er problemen zijn met masten van kpn, maar als ik vraag of ze willen kijken naar de mast waar ik het over heb , krijg je het standaard antwoord dat ze het doorgeven aan de afdeling en door drukte moet afwachten.
Bel je naar de klantenservice dan weten ze niks van storingen en wordt de melding doorgezet.

Ik ben er nu klaar mee. Er moet wat zijn gebeurd in de afgelopen maand dat ik nu problemen ervaar. Als dit eind augustus nog niet is opgelost dan stap ik over naar een andere provider. De service die je krijgt bij kpn met dit soort problemen vind ik erg slecht. Ik moest er zelf achterkomen dat het probleem de masten zijn en kpn doet echt niks.

Ik probeer gewoon te helpen met troubleshooten. Ik heb zelf KPN met een iPhone 13 Pro en een Samsung Galaxy S23 en ervaar geen van de door jou genoemde problemen.

KPN is bekend met de problemen rondom oudere iPhone-modellen en jouw probleem lijkt daarop, maar is toch anders en bovendien met een ander model telefoon. Je geeft ook aan dat je met een andere telefoon dezelfde problemen ervaart.

Wat voor telefoon was dat andere model waarmee je getest hebt?

Hebben buren of andere bekenden met een KPN-abonnement in je omgeving dezelfde problemen op de door jou genoemde masten?

De ultieme troubleshootstap is om naar Zuid-Limburg te gaan en kijken of je het daar ook hebt. KPN heeft daar nu de oude configuratie draaien (5G NSA alleen op N28, B1 voor 4G en geen N78). Maar als dit het issue zou zijn, zou je op meerdere masten hebben.

En voor de slimmeriken hier: zijn er nog tools waarmee je een Samsung telefoon op 1 specifieke band kunt forceren? In het verleden was dat mogelijk, maar met updates is dat verdwenen.

Oh ik bedoelde niet naar jou toe hoor met dat ik klaar mee ben. Ik waardeer je hulp. Ik ben klaar met kpn en met de manier hoe ze hiermee omgaan.

Nee de mensen die ik heb gesproken zitten niet bij kpn.
De toestellen die ik heb geprobeerd zijn een samsung s24 en een a55.

Ik heb zelf wel even een vraagje. Hoe hoog mag de signaalsterkte zijn, voordat het als slecht signaal wordt gezien?

Het feit dat het met nieuwe telefoons als een Galaxy S24 of A55 ook niet goed gaat, laat zien dat er of iets verkeerd geconfigureerd is in jouw abonnement of echt iets goed fout gaat op de door jou genoemde sites.

Dus wat rest is toch iemand (vrienden, buren, kennissen, collega’s) zien te vinden met een KPN-abonnement om te controleren of het bij hen ook fout gaat.

1 like