Bij het demonteren van KPN opstelpunt 1186 oude Ericsson configuratie heb ik even wat foto’s gemaakt voor de liefhebbers van de oude spullen.
Locatie Eelderwolde gemeente Tynaarlo, postcode 9766TM, site ID 1186
De mast met KPN oude Antennes
Op de eerste foto zie je het opstelpunt met de oude KPN antennes in de top. De overige providers zitten lager (T-mobile en VODAFONE). Dit oude opstelpunt had de banden 3 en 20 in gebruik.
De twee kasten U1 en U2
Hier zie je de twee kasten die verwijderd werden (U1 en U2). Waarom dit twee kasten zijn en dat dit niet in 1 kast kon is me een raadsel.
De antennes
De bekabeling naar de oude antennes werd doorgeknipt en hier zie je ze liggen. De bekabeling is op een blokje aangesloten “ACU-A20-S”. Waar is dat blokje voor? Waarom waren de kabels niet aangesloten op de poorten die je op de foto ziet (met een plus en min teken en rood en blauw aanduiding).
Waarde of Rommel?
De spullen lagen enkele dagen op de openbare weg op een veilige plek. Hebben deze spullen geen waarde meer?
Heb je info of aanvullingen?
Als je nog leuke aanvullende info hebt wat je op de foto’s ziet dan is dat welkom. Ik ben geen kenner dus alle info en aanvullingen zijn leuk!
Ja nieuwe opstelling heb ik ook foto’s van en illustraties. Daar ga ik begin deze week mee aan de slag om te plaatsen en verhaaltje erbij. Komt voor elkaar! Ik mocht van de engineers dichtbij komen en foto’s maken hadden ze geen moeite mee als ze het maar niet zagen
Ja precies, die kleine blokjes onderin de antennes zijn de tiltmotoren. Bij nieuwere antennes zit dat allemaal ingebouwd.
In die afvalzakken zie je ook nog TMA/MHA versterkers zitten, die het signaal in de mast al voorversterken om een schonere upload te krijgen. Ik zie onderin die zak ook nog een lading combiners en zelfs een oude Ericsson RRUS12 voor 1800MHz liggen. Zal dat allemaal gewoon weg gaan?
Handige om dit soort insight info te horen @jeffrey waar wat voor is. Ik ben nog niet heel erg hier in thuis. Ik kreeg de indruk als ik zie hoe het verzameld werd (big bag) dat het naar een opkoper gaat. Dan is de vraag natuurlijk gaat dit naar een oud ijzerboer of juist naar andere oorden waar dit operationeel nog gebruikt gaat worden. Als ik een gok mag doen gok ik dat het naar een oud ijzer opkoper gaat
Bij oudere installaties zijn wel vaker 2 kasten, 1 voor 3G en eentje voor 2G (tegenwoordig ook 4G erbij). Nieuwere apparatuur is veel compacter waardoor alles in 1 kast past, incl de accu’s.
2 kasten; zal wel historisch zo gegroeid zijn.
Er waren vroeger GSM sites van KPN met wel 6 kasten ! Het metalen frame eronder boog dan ook behoorlijk door. De 1e kast was voor batterijen en transmissie ed. dan 3 kasten voor GSM900, en nog 2 voor GSM 1800. Dus ik vind 2 kasten al heel netjes Daar konden toen ongeveer 65 gelijktijdige gesprekken gevoerd worden per sector.