KPN: Prestaties N78 (8x8?)

Na tijden enkel lezen heb ik mij toch maar eens geregistreerd op het forum.

Sinds deze week is blijkbaar N78 op een site geactiveerd naast mn huis (en her en der in de stad ook nog enkele sites) echter vallen de prestaties mij vies tegen. Het betreft deze site ; Waar staan 4G zendmasten? | Antennekaart.nl
Waar ik voorheen B32 er altijd bij had op mn S23 krijg ik nu alleen B7 + B3 en band 20 of 8 in CA bij 5g. Ook duurt het vaak even voordat band 78 er bij komt (als dat gebeurt, vaak gebeurt het ook niet.
Sites waarbij N78 niet aanstaat / geplaatst is heb ik oveigens wel gewoon B32 ca bij 5g NR

De snelheden waren voorheen 500Mbit (en in de vroege ochtend 600Mbit), nu vliegt het werkelijk waar alle kanten op, soms haal ik 330 down met een upload van 180, andere momenten haal ik ‘maar’ 150 met 70up, en dit is op 5g.

Volledig nieuwe antennes lijken dit probleem niet te hebben, vreemd vind ik het wel.
Nu is mijn vraag of meerdere mensen dit ervaren, of is KPN me gewoon regelmatig op andere banden aan het gooien omdat ik nog wel eens een speedtest of 10 achter elkaar wil doen?

Ik heb daar juist geen last van: de snelheid lijkt op 5G met N78 veel consistenter dan voorheen. Ook op locaties waar N78 erbij geprikt is op een bestaande antenne ipv B38. Altijd rond de 500 Mbps (en dat lijkt een cap te zijn). Dus zal locatie-afhankelijk zijn. Risico is dat er een ander profiel is, waardoor jouw telefoon (of specifieke telefoons) inderdaad bepaalde banden niet meer oppakken en dat kan meer drukte op een select aantal banden veroorzaken, waardoor je snelheid lager ligt.

Wat je beschrijft herken ik. Rondom mijn huis is nog geen mast met N78 actief. Enkel N28 en N1. Ook woon ik hemelsbreed relatief vrij ver bij de dichtsbijzijnde mast vandaan - hemelsbreed zo’n ~950 meter. En dat in bebouwd gebied én op de begane grond. Desondanks zijn de snelheden die ik haal vrij constant en prima in orde. 200-250mbit down/20-50mbit up. Best knap bij weinig ontvangst (in huis dus).
Op mijn werk daarentegen is het anders sinds ongeveer twee weken. Daar staat een mast met N28 en N1 op 200meter afstand hemelsbreed van mijn kantoorraam. Mijn telefoon verbindt daar altijd mee (met als basis altijd een 4G-frequentie natuurlijk - 5G NSA). Maar sinds ~1,2km verderop een mast met N78 actief is gaan mijn snelheden ook alle kanten op. Het lijkt alsof mijn telefoon constant ‘twijfelt’ tussen N1 (dichterbij maar minder bandbreedte) en N78 (verderweg maar met meer bandbreedte). Misschien moet e.e.a. nog worden gefintuned.

Dank voor je reactie, ik vermoed dit ook.
Overigens is dit alleen merkbaar bij speedtestjes hoor, gewoon internet verkeer downloads en updates gaan met prima snelheid. Ik wacht wel even op de volgende kaartupdate om te zien waar die sites zich bevinden.

N78 was gister op de GP van Zandvoort beschikbaar bij KPN. Speedtest (Ookla) snelheden structureel rond de 50Mbit en een paar keer ~ 150 mbit. Net na het eind van de eerste vrije training kwam de throughput niet verder dan 2.8 mbit.

Bij Vodafone geen 5G actief gezien.


Nou nieuwe update, maar ik ben heel benieuwd waar ik die N78 carrier dan wel vandaan moet halen, ik zelf woon bij het station (onderste rode cirkel) , op mn balkon op 4 hoog heb N78 en met de deur open ook op mn bank. Noord Alphen ook een test gedaan, daar ook N78 als 2e 5g carrier, die kan ik wel verklaren daar de N207 daar vlakbij ligt. Snelheden zijn in beide gevallen lager dan voor dat ik deze banden op kon vangen. Waarschijnlijk door het gemis van B32 wat ik op steeds meer plekken begin te missen bij 5G.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.18621417&lng=4.67316314&zoom=19&providers=kpn

Deze sector staat die kant op gericht.
Geen gebouwen ertussen. Zal wel van die mast af komen.
Dan moet je de PCI van N78 NRCA even noteren en naar de twee noordelijke sites gaan.

Ik ontvang niet het signaal vanuit Woubrugge of de N207 thuis, de PCI van beide sites is verschillend, er staat nog lage site naast Aarlanderveen, maar ik weet niet wat het PCI nummer daar van is. Dat zou mijn inziens de enige optie zijn waar ik dan nog dat NR78 signaal van opvang

Ik ben de hele buurt rondgereden maar ik kom nergens de site tegen met het PCI nummer welke ik bij huis ontvang. Het zijn niet de 2 noordelijke sites en de site bij Nieuwkoop is het ook niet.
Wel valt me op dat de jitter bij download een heel stuk stabieler is. B32 is nu nagenoeg overal weg, lijkt me overigens eerder een netwerkinstelling dan dat het een update betreft van Samsung, daar ik geen updates heb gehad en toch op plekken waar ik enkele weken terug nog b32 had bij 5g deze nu weg is. (Vaak wel B78 interca erbij)