Nieuwe nog niet geplaatste masten

Antenne locaties worden al op heel veel plekken gedeeld. Het moet wel in het dekkingsplan van de betreffende operator passen.

Heeft te maken met op handen zijnde Floriade

In Dronten heeft KPN aan de Stobbenweg in het bos ook een flinke mast met straalverbinding en nog met noodagregaat gebouwd. Langs de A6 in de buurt van Lelystad tussen afslag 10 en 11 richtingen Emmeloord aan de rechterkant staat ook een nieuwe KPN mast.

Het lijkt erop dat Vodafone ook bezig is in Dronten met nieuwe locaties.

Waar doel je hierop? Op de mast aan de Oude Waterlandseweg/A6.

KPN zit daar al heel lang in de Ziggo mast dus wat dat betreft zal er niks veranderen m.b.t. Florioade terrein. Mogelijk is de Ziggomast contructief gezien te zwak voor de nieuwe veel zwaardere setup van Huawei en dat daarom nieuwe mast is opgericht(die tot nu toe nog steeds leeg is).

Ik bedoel niet de Ziggomast bij Almere. Daar staat inderdaad ook een nieuwe mast alleen nog zonder antennes.

De nieuwe mast van KPN waar ik het over heb staat bij Lelystad langs de A6. Ik denk bij de Larserringweg tegen de A6 aan of hij staat bij N309 A6. (Ben niet bekend in Lelystad even via Google Maps gekeken waar de mast ongeveer moet staan.) Tussen de afslagen Lelystad en Lelystad noord richting Emmeloord aan de rechterkant van de A6 in de bocht. Ik heb het niet over de mast bij Lelystad noord met KPN en T-Mobile.

Mijn vraag was aan Kees.
Ik denk dat ik wel weet waar die mast staat.

Daar is in februari 2020 een omgevingsvergunning voor aangevraagd.

Ik dacht dat je de vraag aan mij stelde. :slight_smile: Maar dat is de locatie waar ik het over heb. De antennes zijn pas geplaatst. Had de mast al een tijdje geleden gezien, maar kon sinds vorige week pas zien dat het KPN is.

Dat ik het aan Kees vroeg kan je zo zien:

Deze mast gaat waarschijnlijk ook door T-Mobile gebruikt worden, die zitten nu nog met alleen high-band antennes in de hoogspanningsmast iets zuidelijker.

Valt misschien niet onder de categorie “Nieuwe zendmast”, maar wel een bijzondere locatie op een uiterst puntje nederland. Nieuwe Vodafone site in de nieuw geplaatste KPN mast bij Radewijk, achter Hardenberg.

Straalverbinding ontbreekt nog, maar de agreggaat staat wel vrolijk te brommen. Terwijl KPN al ruim een half jaar netspanning heeft.

Ook nog even een post over een mast die niet nieuw is, maar niet wat je normaal ziet: een T-Mobile opstelling in een WAS-sirene. Dit was eerst een Tele2 locatie, maar recent zag ik dat er een nieuwe 81GHz straalverbinding op de kaart verschenen was.

Streetview Tele2 locatie (augustus 2020)

En toen ik 20 juli 2021 kwam kijken hing er al een nette T-Mobile opstelling:
DSC01496_scale

DSC01498_scale

DSC01497_scale

DSC01502_scale

Op alle sectoren 8T8R 2600TDD via de clusterpoorten. Straalverbinding hing nog niet, en de mast zal nog inactief blijven totdat er uplink is.

Foto’s genomen met mijn Sony Cybershot DSC-HX300

5 likes

Mooie gedetaileerde foto’s . Mooie locatie ook. Tele2 was daar de enige operator met een mast. Zometeen dus T-Mobile. Vodafone en KPN zullen hier niet zo snel midden in de wijk iets kunnen realiseren.

Er zijn er hier nog een paar van. Ik ken er twee. 1 in Beek-Ubbergen(Sleedoornstraat) en een nabij in Berg en Dal(Oude Kleefsebaan), De laatste was geen Tele2 locatie. Is volgens mij al gebouwd maar nog niet geactiveerd.

Daarnaast ken ik nog een Tele2 locatie die wel gebouwd is maar nooit in gebruik is genomen. Zou toch een goede zijn voor T-Mobile om alsnog om te bouwen: De Goerschenweg Mechelen.

Er waren er nog een paar bij Tele2 maar weet zo gauw niet meer waar die stonden.

2 likes

Inmiddels hebben ik en @EBO alweer een paar nieuwe Vodafone sites in Drenthe gevonden. De K1/Stroomkast is al geplaatst, in afwachting van plaatsing van de antennes.

• N381 Noord-Sleen
  • Voetbalveld Buinen (Langs de N374)
  • Kassengebied Klazienaveen

De nieuwbouw van het Vodafone netwerk gaat dus lekker rap verder. Nu is alleen het wachten op de activatie van deze sites. Bij al deze nieuwe sites ontbreekt de transmissie (MW of fiber)

1 like

Van de week even langs gereden en paar foto’s gemaakt!

KPN komt hier met 3 RRUs en met één voor 700/800/900, en één RRU voor 1800/2100 en nog een derde RRU voor of 1400 of 2600(TDD of FDD). Kon gezien het al mindere licht niet zien welke er hangt.

T-Mobile zal gezien de twee RRUs zich beperken tot banden 20, 8, 3, 3 en 1

Meteen nog even de oude hoogspanningmast die iets zuidelijker staat op de plaat vastgelegd. Hierin hangt band 1 3G van KPN, 4G van Tele2(staat natuurlijk uit) en staat bovenop de contructie van T-Mobile met 2G, 3G en 4G in banden 3 en 1

Zou voor Vodafone ook helemaal geen gekke site staan, die hebben daar langs de mast een rode vlek op de snelweg op Cellmapper. We houden hem dus even in de gaten. Sowieso staat KPN en T-Mobile nog niet aan toch?

En weer een nieuwe,Vodafone stroomkastje geplaatst bij de KPN mast aan de Kikkerpol in Westerbork

1 like

Tof! Dat maakt het kaartje voor alleen Drenthe al aardig vol

Donkerrood moet nog gebouwd worden, licht oranje staat al klaar maar is nog uit, lichtrood zelfde status, maar zonder 1400MHz.

Vorige week nog een field engineer van Vodafone gesproken tijdens de ombouw in Weiteveen. Hij snapte niet wat ik bedoel met nieuwe sites die wel zijn geplaatst maar nog uit staan. Voor hem is de ticket pas afgerond als de site zendt. Suggereerde zelfs dat onze informatie dan misschien niet klopt. Dus dat geeft wel een signaal dat deze aannemer in ieder geval niks met de nieuwbouw van deze sites te maken heeft.

De sites wachten allemaal op transmissie. We hebben ook al het vermoeden gehad dat bepaalde componenten (zoals de basebands) niet leverbaar zouden zijn, maar bij de site in Papenvoort branden gewoon groene lampjes op de RRUs, er is zelfs een CPRI link actief. De site is dus helemaal actief, maar staat uit omdat er geen verbinding is met de rest van het netwerk.

In Valthe branden ook de lampjes.

1 like

Ik ben benieuwd of deze kostbare hardware omgezet kan worden naar 5G als het zover is.

T mobile heeft de antennes voor de noordelijke sector van de liftenkoker ( in het midden van het flatcomplex ) verplaatst naar het noorden naar de hoek van de het flat complex.

Jup, dat kan. Sterker nog, LTE kan maximaal 4x4 mimo op de gebruikte transmission mode (TM3). Bij recentere technieken zoals TM9 kan 4G ook 8x8 mimo naar een enkel apparaat, of de 8 streams gebruiken voor meerdere telefoons (Mu-Mimo). Met TM3 op een TDD band kun je met de 8 antennes het vermogen wel al wat sturen om een beter signaal te krijgen, maar de echte voordelen van beamforming/Mu-Mimo heb je helaas nog niet. Als ik zie hoe hard KPN en T-Mobile investeren in 8T8R en/of massive mimo zal het logisch zijn dat die band uiteindelijk belangrijk gaat worden voor 5G.