Kan er een knop komen, om nieuwe of bestaande locaties door te geven? Vooral bij T-Mobile zal dat wel handig zijn, aangezien zij veelal de indoordekking niet opgeven in het antenneregister. Ik was laatst in IKEA Zwolle, de indoor dekking van T-Mobile komt niet voor, terwijl er zowel een band 1 als 3 aanwezig waren.
Deze staat op de A2:
Lege oude mast?
Deze volle staat er naast:
antennekaart . nl/kaart/4g?lat=52.24307016&lng=4.97141406&zoom=19
(Sorry new users can only post 2 links, bovenstaande mag je zelf een link van maken. :))
Volgens mij is dat de oude Tele2 mast. Zonde dat zo’n nieuwe mast daar nu ongebruikt staat, maar ze lijken hem nu gewoon echt niet nodig te hebben.
Je mag nu trouwens wel meer dan 2 links plaatsen. Welkom!
Deze nieuwe mast is in de KPN update van vandaag actief geworden
Mooi gebruik van superlatieven om het allemaal ernstig te laten lijken.
Gigantisch, tientallen meters hoge gevaarte.
Ik denk dat deze nieuwe mast iets hoger is dan de huidige.
Inderdaad wat een woordgebruik, de ‘gigantische stukken’ zijn normaal gesproken delen van 7,5 meter. Maar een mast van 22,5 meter is toch echt tientallen meters hoog hoor ;-).
De plaatselijke journalist heeft blijkbaar hoogtevrees of woont in een bungalow!
Met deze site is wat vreemd aan de hand, voor de ombouw had deze site 4 sectoren.
Na de ombouw waren ineens drie sectoren actief Ik ben op de plek gaan kijken, toch hangen er vier sectoren allemaal aangesloten, met 5G werkt de vierde sector naar het noordwesten wel N28 maar rest doet niks.
Dat merk je als je de wijk in gaat neemt het bereik heel snel af, bij de Noordweg 8262BW heb je binnen hele slechte dekking B20 -119dbm gek genoeg wel 5G -91dbm S22 Ultra van kennis.
Met mij Note 10 heb ik bijna geen bereik daar binnen -119 a -121dbm b20.
Aan de sterke 5G dekking en slechte 4G dekking op lage functie kun je zien dat de sector aan de noordwestkant niks doet op 4G.
Op de foto’s kun je goed zien aan de achterkant en voorkant dat alles aangesloten is in de antenne’s de foto’s zijn nog vlak na de ombouw.
In Klundert doet een soortgelijke situatie zich voor daar waren vier sectoren en na ombouw drie wel hangen er 4 antenne’s dit is ook vreemd.
Ik was gisteren op het Amsterdams verbond, in en om het olympische stadion. Het internet was er echt slecht, zowel op de gebruikelijke masten als op de tijdelijke mast die was geplaatst.
Het was zo traag, dat zelfs Whatsapp berichten versturen onmogelijk was. Mijn netwerk schakelde continu tussen 3G, 4G en 5G. Ik zat zelfs op een gegeven moment primair op band 38, wist niet eens dat het kon.
Ik heb bij de terugtocht een nacht foto gemaakt van de tijdelijke mast die de hebben geplaatst. Kan iemand zien welke provider(s) het is/zijn en welke combinaties er hangen.
Deze lijkt echt vrij letterlijk op de kerk in Kampen. Wat grappig is aan deze layouts is dat ze de boel zo symmetrisch mogelijk willen laten lijken. Soms plaatsen ze een 4e dummy antenne, maar in dit geval (en in Kampen ook) is het 4e sector gesplitst met een van de andere sectoren. Je hebt dus maar voor 3 sectoren RRUs hangen, waar 1 setje RRUs dus 2 antennes bedient. Best een leuke setup dus.
Hij staat er nog dus! Ik was zelf met Koningsdag op het Oranjebloesem festival, ook in het olympisch stadion. Deze tijdelijke mast is best dik, maar het werkte toen heel slecht.
T-Mobile heeft 12 sectoren b1+b3+b3 hangen. KPN heeft 6 sectoren b1+b3+b7 hangen plus nog een massive mimo antenne voor b38 (dat kan dus heel goed de reden zijn dat je daar primair op zat). Vodafone heeft 6 sectoren b1+b3+b7+b7 plus nog 3 sectoren b20.
Mij viel ook al op dat met Koningsdag vrijwel het hele festival de boel overbelast was. Bij T-Mobile iets erger dan bij KPN. Het wordt dus echt tijd om b7 toe te voegen op de tijdelijke sites.
Wel leuk, KPN heeft hier een glasvezelverbinding voor de festivalmast. Ze hebben hier een glaskast staan waar ze zo op kunnen inprikken.
Ik ben die tijdelijke locaties sinds de start van het festivalseizoen trouwens flink aan het onderzoeken. Dus daar komt binnenkort een mooi stuk over op de site!
Ik heb zelf T-Mobile, dus dat was geen B38 van de tijdelijke zendmast. Ik heb even gezocht in mijn Netmonster geschiedenis, ik was toen verbonden met de zendmast Tripoli (zie screenshot hier onder).
Voor T-Mobile: kunnen ze nog meer doen dan alleen B7 toevoegen om capaciteit te vergroten (massive mimo misschien?)? Heeft T-Mobile hier ook glasvezel? Of is het alleen KPN?
Ik ben zelf ook de komende maanden op verschillende festivals, ik zal het in de gaten houden.
Overigens: wat enigszins wel lukte, is sms. Bellen was ook een drama.
Weet je toevallig ook nog wat de eNB nummers waren van de COW bij het olympisch stadion? Was vandaag in Amsterdam maar hij was al weg. Voor de administratie wel handig, maar ik had het met koningsdag zelf te druk met andere dingen en ben vergeten het nummer te noteren. Heb je die van Vodafone toevallig ook?
T-Mobile moet hier gewoon b7 toevoegen op die COWs. Ze hebben dat alleen nog maar met de F1 gedaan op 1 van de 4 tijdelijke masten. Massive mimo is ook zeker een optie, hoewel dat iets meer spelen met config betekent.
TM en VF hadden hier een Huawei RTN straalverbinding met zo’n 4Gbps capaciteit. Dus daar ligt het niet aan. Als je het een beetje logisch bekijkt staat de COW bij het olympisch stadion ook best onlogisch. Want hij zendt een paar lange stroken over het terrein heen. Als je bijvoorbeeld halverwege langs de lange kant kunt staan kun je al veel kleinere sectoren maken. Maar ja, de ruimte moet er ook voor zijn.
Laat gerust weten als je op een festival een COW tegenkomt. Ik ben een lijst aan het maken, maar input is daar meer dan welkom.
Dat weet ik helaas niet. Ik zal het de komende maanden op festivals in de gaten houden.
Afgelopen weekend was ik naar Mysteryland, daar was het internet ook niet optimaal. Had het idee dat er ook niet echt een extra zendmast was geplaatst. Ik heb een foto gemaakt van de mu-mimo antennes die bij ingang noord hing.
Iemand een idee van wie deze zouden kunnen zijn? Van het apparatuur op de grond kon ik helaas geen foto maken.
Leuk dat je daar was. Welke provider heb je? Geloof het of niet, Mysteryland was een van de grootste festivalsetups die ik dit seizoen gezien heb. Normaal hangen alle providers in dezelfde mast, maar nu had T-Mobile andere locaties dan KPN en Vodafone. De mast die je hier op de foto hebt staan heeft antennes voor KPN en Vodafone. Die hadden in totaal 2 tijdelijke masten staan.
T-Mobile had 3 tijdelijke locaties. Op de berg stonden antennes, bij de entree stond een mast, en bij de camping stond een mast.
Ik heb T-Mobile! Oh, wel bijzonder dat ze een enorme festival setup hebben en dan nog niet toereikend is. Ik was ook vaak verbonden met masten van buiten het festivalterrein. Heb jij nog meer informatie of de configuratie?
Weet iemand of deze masten er al staan?
@Hoge-Hexel en @Enter (Overijssel)
Is er een website beschikbaar waarop je kunt zien waar er nieuwe masten worden gebouwd?