Nieuwe nog niet geplaatste masten

Ik weet niet exact of deze al gebouwd zijn. De enige manier om achter geplande locaties te komen is door aanvragen voor omgevingsvergunningen te bladeren. Er is dus niet echt een website met een kaart zoals antennekaart. Ik heb wel wat data van dit soort locaties, misschien een keer een leuke toevoeging.

2 likes

Jeffrey, welke data heb je dan, ik heb even gezocht op nieuwe masten in Utrecht en Dronten, maar kan niets vinden.

Voor omgevingsvergunningen gebruik ik deze zoeklink. Daar zie je regelmatig een aanvraag voorbij komen. Voordat het daadwerkelijk gebouwd is kan het nog wel ruim een half jaar duren.

Je noemt Dronten, daar is onlangs een omgevingsvergunning goedgekeurd voor een nieuwe mast bij de Shell aan De Zuid. De providers hangen daar nu allemaal in hoogspanningsmasten, maar die gaan dus verhuizen. De vergunning is goedgekeurd, dus het is nu wachten op het beginmoment van de bouw.

Ik ben woonachtig in zuid limburg, zit op het randje van de T-Mobile dekking in vaals dichtbij het drielandenpunt.

Ten noorden staan T-Mobile antennes op de flat, ik zit ten zuiden wat hoger de heuvel op, de antennes staan niet mij kant op maar naar het westen gericht, hele rare keuze van T-Mobile het toestel maakt geen verbinding met die locatie maar een andere verder op in het noorden van vaals de verbinding is matig.

Drielandenpunt daar is nog altijd geen T-Mobile dekking, groot gebied zonder dekking Zuid Limburg in 2023, op de kaart staan precies die gebieden, langs de grens pakt het toestel nog belgisch of duits netwerk op maar verder van de grens is het alleen noodoproepen bij T-Mobile in 2023 notebene.

Nou zag ik dat een provider een antenne opstelpunt wil plaatsen op de toren van de kerk van Vijlen en dat er toestemming voor is gegeven in maart, toevallig zag ik gisteren werkzaamheden bij de kerk bij vijlen aangezien de kerk vanaf de wijde omtrek te zien is ben ik er naar toe gereden, ze waren de galmborden aan het vervangen is wel heel toevallig.

Kpn en Vodafone hebben daar al een locatie bij Harles, dan blijft alleen T-Mobile over dat zal dan wel een flinke verbetering zijn.

Deze mast is mogelijk niet sterk genoeg:
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=50.78146834&lng=5.97091779&zoom=19

Mocht je daar een keer weer in de buurt zijn, daar eens een paar foto’s van maken.
Zou de perfecte lokatie zijn voor T-Mobile om daar bij te mogen.

Het is wel een oude Tele2 (Nu T-Mobile) lokatie geweest:

Zeer benieuwd waarom T-Mobile daar niet in zit.
Misschien een mast op privaat gebied en de eigenaar wil het niet.

Providers moeten altijd met elkaars frequenties rekening houden, en mogen niet (te ver) over de grens uitzenden. In grens regio’s is dat extra lastig omdat je dan ook nog met buurlanden zit.
In zuid-Limburg is het, ook door de bevolkingsdichtheid daar, nog extra lastig om alles te plannen.
Zowel in NL, D en B wonen redelijk wat mensen langs die grens, 9 providers, dus al met al een behoorlijke puzzel.