Snelheid KPN 4G verlaagd op TP Link router met sim

In Brabant gebruik ik in mijn vakantiehuisje al enige tijd een TP Link MR600 4G+ router met KPN 09-xxx simkaart. Dit werkt zeer stabiel, de downloadsnelheid lag meestal zo rond de 100- 120 Mbps.

Sinds eind mei valt mij nu op dat de snelheid ongeveer gehalveerd is en vaak nog lager, beneden de 50 Mbps. Ik dacht eerst dat het iets met de router was, handmatig andere banden geselecteerd, reboot etc maar nu maar weer gewoon op LTE / automatisch gezet zoals deze altijd stond.

Sinds die tijd sprint mijn iPhone 12 ook geregeld op E netwerk (andere discussie) maar dit lijkt nu gelukkig definitief opgelost te zijn door een volledige reset te geven op netwerkinstellingen.

Kan iemand verhelderen waardoor de download snelheid meer dan gehalveerd is ?

Ik las al ergens dat een frequentieband is uitgeschakeld en/of toegewezen is aan 5G waar vroeger 4G werd uitgezonden.

Dit lijkt mij de meest logische optie. Je ‘mist’ nu 20 MHz aan band 1. Dat weegt zwaar door met dit wat oudere model 4G router. Want:

  • Geen combinatie van lage banden mogelijk, dus of B20 of B8 maar nooit gecombineerd, scheelt 10 MHz.
  • Geen B32 mogelijk, scheelt ook weer 15 MHz.
  • Wellicht zit je op een site met lage capaciteit of te ver weg voor een volledige benutting van B7.

Dan is de kans groot dat je alleen B3+B20 of B3+B8 overhoudt. Theoretisch is met die 30 MHz ook veel meer mogelijk, maar afstand speelt een rol en het is met name op die twee banden een stuk drukker geworden dan voorheen. Want voorheen schakelde KPN mensen in de buurt van de locatie standaard op B1, dat is nu B3 geworden.

Dus ja, of een halvering logisch is durf ik niet te zeggen. Maar ik denk wel dat het omzetten van B1 naar 5G je meest logische verklaring is.

1 like

Hartelijk dank voor het antwoord :+1: Zo’n vermoeden had ik al ook na de (problemen) met de iPhone 12 i.c.m. KPN 5G netwerk. Gelukkig is de verbinding zeer stabiel met de tower ongeveer 4km verderop in het bos, dan maar iets minder snelheid en in de toekomst wellicht eens kijken naar een andere router.

En je kunt ook altijd nog kijken of de andere providers dichterbij zijn of meer beschikbare capaciteit hebben. Al zal het op 4G de komende tijd wel minder worden.