Het is mij gisteren opgevallen.
Dat ik mijn zoon belde per ongeluk met mijn zakelijke nummer Hollandsnieuwe (Vodafone) een slechte spraak kwaliteit ondervond?!
Ik wisselde op mijn Odido nummer die hij ook heeft en het was uitstekend spraakkwaliteit.
Mijn andere zoon gebeld en het omgekeerde gebeurde?
Hij heeft een Vodafone abo.
Spraakkwaliteit van Odido naar Vodafone slecht en van Hollandsnieuwe (Vodafone) naar Vodafone uitstekend.
Mijn conclusie als je iemand opbeld die de zelfde provider heeft top geluid en anders slecht verstaanbaar!
Deze opmerking heb ik nog niet van andere vernomen?!
Dit kan goed kloppen. Intern zijn de verbindingen van hogere kwaliteit dan onderling. Hetzelfde zul je ervaren van vast naar mobiel. Dit is deels (kosten)technisch, maar ook om mensen zo te bewegen dezelfde provider te nemen. Tussen netwerken vind altijd conversie plaats, en dat gaat met verlies.
Een artikel uit 2017.
Ik denk dat Odido en Vodafone nog steeds geen HD voice verbindingen met elkaar hebben. Waardoor je het verschil waarneemt.
Volgens mij hebben KPN en Vodafone lang, lang geleden al wel afspraken gemaakt voor een onderlinge uitwisseling van hoge geluidskwaliteit.
Check ook even deze post op het Odido forum. Wat de gebruiker daar aangeeft is exact wat ik tot op heden ook ervaar met mijn Odido abonnement, bij bellen via 4G/WiFi:
Odido → KPN: wel HD-Voice
KPN → Odido: geen HD- Voice, blikkerig geluid.Odido→ Vodafone: soms wel HD-Voice en soms niet.
Vodafone → Odido: geen HD-Voice, blikkerig geluid.