Antennemast wordt vervangen.
De oude zeer grote mast met straalverbingen en radiozenders is al gesloopt (mast uit ca 1980)
De nieuwe mast staat sinds vorige week (zie de 4 foto’s)
Op 1 foto zie je een tijdelijke mast met Odido en Vodafone erop.
Nu heb ik twee vragen:
Waarom heeft KPN geen tijdelijke mast gemaakt? Ombouw duurt vele weken en de mobile dekking in regio Poststraat Stadskanaal zeer slecht geworden voor KPN.
Zijn er nog interessante opvallend heden te melden over de foto? Apparatuur of opstelling? De nieuwe mast is 80 meter.
Ik tel 7 secties, wat normaal neerkomt op 7x 7,5 meter. De mast is dus geen 80 meter hoog schat ik in, maar rond de 52,5 meter. 80 meter is ook erg hoog voor antennes, voor straalverbindingen niet altijd. Zelfs C2000 is normaal maar 52,5 of 60 meter hoog, de nieuwere zelfs lager.
Waarom KPN (nog) geen tijdelijke situatie heeft gebouwd blijft natuurlijk raden, kwestie van kosten afweging, en theoretische dekkingsberekening.
De mast bestaat uit 5 secties.
Ik heb aan één van de mastbouwers gevraagd hoe hoog de mast is en die heeft mij verteld dat hij 80 meter hoog is zonder de topbuis.
Afgelopen zaterdag 12 april zijn er twee mannen via het trapje naar de top geklommen en op het hoogste punt van de tophuis een 3 elements Yagiantenne geplaatst.
Deze is met een kabel met katrol naar boven gehesen.
Daarna is de coax kabel op dezelfde wijze naar boven gehesen en aangesloten.
Toen de mast nog op de grond lag waren er reeds enkele antennes aan de topbuis gemonteerd.
Direct onder de antenne die afgelopen zaterdag in de top geplaatst is zitten 2 stuks 2 elements Yagi antennes antennes. met een koppelbalk gekoppeld. Op de sticker die ik gelezen heb stond het merk Schomandl en komt uit Germany voor de frequentie 146-174 Mhz. Komt overheen met Kathrein.
Onder deze antenne zitten 2 stuks 8 elements Yagi antennes met koppelbalk.
Deze zijn voor DAB+
Het is me wel opgevallen dat toen de mast nog op de grond lag er al een antenne in de top zat en dat ze die later voor hij omhoog ging weer gedemonteerd hebben. Waarschijnlijk dezelfde antenne die ze er nu afgelopen zaterdag weer op gemonteerd hebben. Ik denk dat hij bij het hijsen in de weg gezeten zou hebben.
Kathrein bestaat niet meer zelfstandig. Jaren terug (2019) is bijna heel Kathrein verkocht aan Ericsson. Behalve de specials, zoals deze YAGI’s. Die zijn in handen gekomen van Huber & Suhner.
Op de foto hierboven tel ik toch echt 7 secties, je ziet de verdikkingen in de mast waar de delen aan elkaar geschroefd worden.
Als deze mast ook voor radio en TV wordt gebruikt, dan kan 80 meter inderdaad prima kloppen.
De masten in Hengelo en Zwolle zijn bv beide ongeveer 120 meter hoog.
Deze mast is 80 meter.
Sectie 1: 10 meter
Sectie 2: 10 meter
Sectie 3: 10 meter
Sectie 4: 10 meter
Sectie 5: 10 meter
Sectie 6: 10 meter
Sectie 7: 12 meter
De top van de mast is 72 meter.
De top van de antenne erboven op, zoals deze gepland staat is 80 meter.