Vraag zendmast ZEVENBERGEN (N-Br)


Dit is een zicht op ZEVENBERGEN vanuit noordelijke richting. Rechts zien we de oude watertoren met een groen kopen dak, in het midden de spits van de St. Bartolomeus-kerk met open galmgaten en links een mast die ik NIET kan plaatsen. Het lijkt mij (een leek) een C2000 mast, maar die vind ik niet in https://www.c2000masten.nl/ . Wie kan me meer details leveren over deze mast?

Het is sowieso geen C2000 maar reguliere telecommast. C2000 is vaak 52.5 meter hoog en heeft enkel sprietvormige omni-antennes in de top, heel soms een ander type antenne en ook soms nog een provider ergens halverwege. Hebben we een iets preciezere locatie? Ik kan er nu namelijk niet zo heel veel mee vrees ik.

1 like


De foto is waarschijnlijk genomen vanaf de Dikkendijk (paarse streep)
We kijken uit op de beboomde rondweg N285 aan de noordzijde van Zevenbergen.
Van rechts naar links zien de volgende objecten uitsteken boven de bomen.

  1. W.) De Watertoren op de hoek Galgenweg-De Meeren
  2. K.) De spits van de St. BartolomeusKerk op de hoek Markt-Doelstraat
  3. Z.) De gezochte Zendmast, Stationstraat 9. Dit is een buismast die niet lijkt op de foto
  4. L.) De Loods van SGZ Sport & Wellness, Galgenweg 62
    De rose streep is het gedeelte van de N258 dat op de achtergrond is te zien.
    Kerktoren 2.K staat ongeveer evenver van de fotograaf als Zendmast 3.Z
    De kerktoren is 51m hoog. Dan zou de Zendmast, die op de foto 2X zo lang is, ruim 100m hoog meten zijn.
    Gemakkelijker kan ik het niet maken!
    Iedere ander idee is welkom.

De mast op de foto lijkt me deze locatie.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.64966784&lng=4.58365917&zoom=16

Die is bij lange na niet zo hoog als de kerk, maar door de locatie van je foto vertekent dat. Deze fotograaf stond zo te zien veel dichterbij dan de door jou gemarkeerde plek.

De buis mast die je zoekt(?) staat overigens hier.

Alemachtig veel bedankt! Goed werk. De plaats waar de fotograaf is juist een onderdeel van de puzzel-opgave. Deze plaats was door mij geschat op basis van de veronderstelling dat ik de buizenmast van Zevenbergen centrum op de foto zag. Dit was FOUT, omdat er dus nog een tweede zendmast staat


DE plaats van de fotograaf is nog steeds op de Dikkendijk, iets ten zuiden van de N285. Nu zie je dat de zendmast op sportcomplex De Meeren driemaal dichterbij staat dan de kerktoren.

Als je de foto vergelijkt met de technische data van het Antenne register, kun je dan een uitspraak doen HOE recent de foto is?

Op basis van wat ik kan zien kan ik er helaas weinig uit opmaken van wanneer de foto is. De bovenste antennes lijken echter op AIR6418’s welke door Odido in hun Ericsson-migratie plaatst in dergelijke masten. Volgens de revisie-geschiedenis in Antennekaart is die in juli 2024 bijgeplaatst, de foto lijkt dan aardig recent.

Odido hangt hier bovenin en aan de hand van die data kan ik zeggen dat de mast zelf 37.5m lang is (vijf secties van 7.5m). Hierin reken ik het frame of fundering op de grond niet mee evenals de het ‘petje’ waar de topbuis in gemonteerd zit. Dit stukje is in deze mast herkenbaar door de schotels die erin hangen.

1 like

Wederom mijn welgemeende dank voor het gedetailleerde antwoord. Een plaatselijke drone-fotograaf heeft me toegezegd dat hij gaat proberen een ruim rondje om het sportcomplex te vliegen.
Resteert een hartelijke groet!